Fuskbygge på hög nivå

Att alla som jobbar i Stadsteaterns snickeriverkstad har ett efternamn med anknytning till trä är förstås en slump. Men resten är noga uträknat.

Det doftar nysågat trä och löften om sommar i det soldränkta Snickeriet. Här tronar stommen till ”kungens sommarstuga”. Det är arbetsnamnet på bygget som ska användas i vandringsteatern Som ni vill ha det som spelas på Sofiero under ett tjugotal försommarkvällar 2016.
– Vårt jobb skiljer sig från en vanlig snickares. Vi gör fuskbyggen. Det roliga är att få fram det konstnärliga. Och vi är jävulusiskt noggranna. Vi räknar millimetrar, säger Christer ”Murarn” Rosengren som, vilket namnet antyder, haft en annan karriär tidigare i sitt liv.
Han och kollegan Mattias Rönn har jobbat ihop länge. I mer än två årtionden. Så när Frida Löw kom in som timanställd bidrog hon med nytt blod och friska idéer.

Liksom husets övriga verkstäder kopplas Snickeriet tidigt in i arbetet med föreställningarna.
– Vi går igenom konstruktionen tillsammans med konstruktören Lars Möller. När vi är överens med scenografen ritar Lasse upp ritningarna i datorn, säger Mattias Rönn innan han drar på sig hörselkåporna och ställer sig vid sågen.
Före ombyggnaden av Lillan 2007 hyste Stadsteatern norra Europas längsta hiss. Med sina 15 meter tjänade bjässen både som lager och transportmedel upp och ner från Storan. Men eftersom det inte gick att hitta reservdelar fick den halveras.
– Nu bygger vi ofta i flera stycken för att få plats, säger Christer Rosengren.

Nyligen fick snickarna ett rejält bakslag. I veckor hade de arbetat på två flyglar i naturlig storlek till My Fair Lady som under vårvintern 2016 spelades i både Malmö och i Helsingborg. De byggde två likadana flygelskal som man kunde sätta ner ett digitalpiano i. Allt för att de skulle vara lättare att frakta på turnén.
– Det var mycket jobb först här i snickeriet, sedan i måleriet och till sist hos en billackeringsfirma. Men sedan sa pianisterna att det inte funkade så bra. De tappade känslan, säger Mattias Rönn när han visar de två svartblänkande skönheterna som står undanskuffade bakom Storans scen.
– Men det är sånt som händer i en konstnärlig process. Vi ser det som utbildning, en erfarenhet. Och vi är fortfarande kreativa, säger Christer Rosengren.
Flyglarna och sommarstugan i naturlig storlek är bara några exempel på udda beställningsjobb. Och det är just däri den största utmaningen ligger.
– Ofta ska vi till exempel göra spegelvända saker. Gör vi då två vänster är det ju inte bra, säger Mattias Rönn och Christer Rosengren försitter inte chansen:
– Nä, då får vi en rak höger.

Fuskbygge på hög nivå