fbpx
Teaterombud

Välkommen kära teaterombud!

Den här sidan är till för dig som är eller vill bli teaterombud. Här hittar du information om vad det innebär att vara ombud och under teatersäsongen laddar vi upp säljmaterial i form av affischer och säljtexter samt recensionscitat och liknande som kan vara till hjälp när du ska sälja teaterbiljetter.

Som teaterombud är du vår absolut viktigaste kund och ambassadör. För att lyckas med ditt mål vill vi att du:

-Aktivt sprider information om teatern och våra olika uppsättningar på din arbetsplats, i föreningslivet och/eller i bekantskapskretsen.

-Säljer minst 40 biljetter per säsong.

Vässa dina säljegenskaper

Använd dina nätverk!

I din närhet finns säkert gott om personer som är intresserade av kultur och nyfikna på teatern. Förutom att prata med familj och vänner kan du berätta om vårt utbud för grannar, nuvarande och tidigare arbetskamrater, för dem du träffar i föreningen eller klubben (t ex gympagruppen, bostadsrättsföreningen, kören m m), på kursen och i församlingen/kyrkan.

Informera och kommunicera med dina kunder!

Att prata öga mot öga är givetvis det trevligaste, men inte alltid möjligt. Vid sidan av att ringa eller skicka e-post kan du med fördel använda följande kanaler:

-Sociala medier. Gör gärna ett inlägg och berätta om teaterns repertoar eller en specifik föreställning för dina följare och vänner. Se gärna till att inlägget är delbart.

-Föreningens infoblad och hemsida

-Intranätet på din arbetsplats

Konsten att sälja in teaterns föreställningar

Här får du en rad tips på hur du kan lära dig mer om uppsättningarna. Det är något som underlättar när du ska sälja in föreställningarna till dina kunder:

  • På vår sajt helsingborgsstadsteater.se finns information och inspiration om alla våra uppsättningar. Här kan du titta, lyssna och läsa mer om allt vi gör.
  • Ta del av våra utskick. Prenumerera på vårt nyhetsbrev, som ger dig aktuell information.
  • Besök våra ombudsträffar och de publiksamtal vi arrangerar inför premiärerna. Här får du djupare kunskap om de olika uppsättningarna och möjlighet att prata med andra teaterombud om du vill.

Besök vår Höstöppning där du får mer information om säsongen, kika in på våra öppna repetitioner och har möjlighet att följa med på en guidad tur bakom kulisserna.

  • Besök våra Öppna repetitioner som vi bjuder in till några veckor inför respektive premiär. Håll utkik i sociala medier och nyhetsbrev.
  • Läs om pjäserna på vår hemsida. Här finns texter om pjäserna i både lång och kort version som du kan använda när du marknadsför teatern och vårt utbud.
  • Läs recensioner i tidningar som Helsingborgs Dagblad/Nordvästra Skånes Tidningar/LandskronaPosten, Skånska Dagbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Ibland recenseras våra uppsättningar även av SVT:s Kulturnyheterna.
  • Har du några frågor om en pjäs eller något annat som rör teatern, fråga vår personal. Vi hjälper dig gärna!

Material från säsongen 2024–2025

Klicka på länken nedanför för att komma till vårt föreställningsmaterial.
Här kan du ladda ner föreställningsaffischer och flyers som du kan skriva ut och använda i ditt ombudsarbete.

Saknar du något, kontakta oss på ombud@helsingborg.se

Ombudsförmåner säsong 2024/2025

Som tack för hjälpen får du som är teaterombud flera förmåner. Förmånerna gäller aktuell säsong och kan inte överföras till kommande säsong.

Alla ombud får:

-Förtur vid biljettsläpp.

-Ett kraftigt rabatterat biljettpris på de biljetter som du förmedlar.

-Möjlighet att se publikgenomdragen.

-Inbjudan till exklusiva ombudsträffar några gånger per säsong.

-Regelbundna ombudsutskick direkt i din mejlbox med aktuell info.

Vi förväntar oss:

  • Att du är noga med att se till så att kunder som själv ska hämta ut sina biljetter eller kommunicera med oss har korrekt bokningsnummertillgängligt.
  • Att du informerar dina kunder om det uthämtningsdatum som gäller. Bokade biljetter förfaller alltid efter detta datum för att vara tillgängliga för annan publik.
  • Att du är engagerad i det som sker på Helsingborgs stadsteater och på ett aktivt och positivt sätt informerar de personer du representerar.
  • Att du tar del av de ombudsaktiviteter som vi anordnar. Välinformerade ombud har roligare och lyckas bättre med sitt uppdrag.
  • Att du lämnar ditt mobilnummer så att vi snabbt och smidigt kan informera dig om eventuell inställd föreställning.
  • Att du vid inställd föreställning hjälper oss, så långt det är möjligt, att nå ut med denna information till dina kunder.
  • Att du meddelar oss eventuella förändringar i dina kontaktuppgifter.

Ombudspriser säsongen 24/25

Storan: 245 kr
Lillan: 225 kr
Tysta Maria: 375 kr

Barn t o m 18 år: 85 kr
Ungdom 19–25 år/studerande: 110 kr

Biljettkassan:
042-10 68 10

Måndag – fredag:
13.00–16.00

Vill du bli teaterombud eller vill veta mer om hur det är att vara ombud för Helsingborgs stadsteater? Mejla oss dina uppgifter till ombud@helsingborg.se Märk gärna mejlat ”Nytt teaterombud!”. Välkommen!

Teaterombud