fbpx

FAQ – Vanliga frågor & svar

Vi är glada att kunna välkomna dig till vår teater och vill att ditt besök ska vara så angenämt som möjligt. Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna som vi får från våra besökare för att hjälpa dig att förbereda ditt besök. Vare sig du undrar över tider, biljetter, tillgänglighet, eller vad du kan förvänta dig av din teaterupplevelse, hittar du förhoppningsvis svaret här.

Läs gärna igenom informationen nedan innan ditt besök. Om du inte hittar svaret på din fråga är du alltid välkommen att kontakta oss. Vi ser fram emot att se dig på Helsingborgs Stadsteater och hoppas att du får en oförglömlig upplevelse!

Om du vid skapandet av ditt konto använder en ny e-postadress, kommer du inte komma åt dina redan inköpta biljetter och historik på ditt konto under ”Mina sidor”.

Du hittar "mina sidor" genom följande steg:

  • Besök inloggningssidan på vår webbplats genom att klicka här.
  • Klicka på knappen "Logga in" längst upp i högra hörnet. Besöker du sidan med din mobiltelefon så kommer det att finnas en ikon som du klickar på för att logga in.
  • Ange din e-postadress och ditt lösenord.

En timme innan föreställningens start öppnas dörrarna till teatern. Salongen öppnar 15 minuter innan föreställningen börjar. Det finns gott om plats i foajén för att hålla avstånd till andra sällskap.

Nya Teaterkrog Culise står för serveringen i foajén och nu har du möjlighet att förbeställa mat och dryck som du kan njuta av innan föreställningen eller under pausen. När du förbeställer slipper du köa och kan gå direkt till de framdukade godsakerna. OBS: gäller endast utvalda produktioner och föreställningar.

Om du känner dig sjuk eller har symtom på sjukdom är det viktigt att du stannar hemma. Du har rätt att vid två tillfällen byta din biljett om du skulle få förhinder vid bokat datum. Logga in på ”Mina sidor” och välj ”Byt biljett” för byte.

Ja, garderober finns i både Lillans och Storans foajé. Garderoberna har myntinkast och polett finns att låna på plats. Inga ytterkläder får tas med in i salongen.

Nej, av upphovsrättsliga skäl är all form av fotografering, film- och ljudupptagning otillåten.

Ja, telefonen ska vara helt avstängd eftersom det finns risk att den stör all teknisk utrustning.

Det är viktigt att komma i tid för publikens, skådespelarnas och din egen skull. Om du blir sen, ta kontakt med någon av våra publikvärdar. Du kan bli insläppt i en eventuell paus.

Välj den föreställning du vill köpa biljetter till på vår hemsida och klicka sedan på ”Välj datum”. Varje speldatum har en egen biljettlänk. Du kan även ringa vårt biljettkontor måndag-fredan klockan 13.00-16.30, telefonnummer 042-10 68 10 samt köpa biljetter  på Stadsteatern 1,5 timme innan föreställningens start. Du kan också köpa biljetter i biljettkassan på Dunkers kulturhus.

Vi kontaktar i möjligaste mån dem som har köpt biljett till en inställd föreställning. Du som kund ansvarar själv för att kontrollera att evenemanget inte är inställt eller flyttat. Du har rätt att byta biljett eller få pengarna tillbaka. Återköp ska ske inom två veckor.

Du kan kontakta biljettkassan på telefonnummer 042-106810 eller via email: ombud@helsingborg.se.

Stadsteaterns entréer ligger på gatuplan och det finns automatiska dörröppnare, inga trösklar och salongerna ligger på markplan. Det finns utrymme för flera rullstolsplatser, men kontakta biljettkassan på 042-10 68 10 för bokning av rullstolsplats.

Stadsteatern är inte utrustad med hörselslinga, men andra hörhjälpmedel finns att låna. En del av våra föreställningar syntolkas, för aktuell information se alltomsyntolkning.nu.

Ja, på grund av allergier är förtäring av nötter i salongen eller foajén inte tillåten.

Ja, toalett för personer med funktionsvariation finns på gatuplan både i Storans och Lillans foajé.

a, det finns flera parkeringsplatser i närheten där man med särskilt parkeringstillstånd (RH) kan parkera avgiftsfritt under en begränsad tid.