fbpx
Antigone

Välkommen till öppen repetition inför Örjan Anderssons Antigone nu på lördag 2 oktober klockan 13-14.

Observera att antalet platser är begränsat. Fri entré!

BOBHUND­MUSIKAL

Välkommen till öppen repetition av BOBHUNDMUSIKAL – För folk med tinnitus i hjärtat nu på lördag 25 september, klockan 13-14. Fri entré! Begränsat antal platser.

Ljuset på Antigone

Höstens första Ljuset på gästas av Ida Östenberg. Till vardags är hon professor i Antikens kultur och samhällsliv och precis som vi älskar hon det grekiska dramat Antigone. Välkommen till en lärorik, rolig och härlig kväll på teatern.

I sin mini-föreläsning Antigone: Motstånd, moral, medlidande ger Ida Östenberg oss en bild av hur Antigone tolkats i modern tid – inte sällan som ett feministiskt drama som handlar om motstånd. Hon benar ut vad Sofokles antika drama egentligen handlar om, och funderar över vem som är vår tids Antigone.

–Sofokles Antigone tvingar oss att reflektera över de stora samhälleliga frågorna. Vad väger tyngst, våra överenskomna mänskliga lagar eller en högre moralisk, gudomlig rätt?, säger hon.

Ida Östenberg är professor i Antikens kultur och samhällsliv vid Göteborgs universitet och forskare vid Kungl. Vitterhetsakademien. Hon forskar i första hand om romersk politisk kultur men intresserar sig också för hur antiken representeras idag, inte minst genom det attiska dramat. Hon har vunnit flera priser för sin förmåga att förmedla kunskap om antiken i offentligheten.

Ljuset på Antigone: Storans foajé den 15 september klockan 18:30

Ljuset på är kostnadsfritt men föranmälan krävs.
Mejla till erbjudande.stadsteatern@helsingborg.se

Observera att antalet platser är begränsat.

Du kan även se evenemanget live via följande länk.

Gengångare.

Året är 2022 och det spökar i de gamla dammiga kulisserna på Lillan. Det sägs att Ibsens odödliga klassiker ”Gengångare” har spelats här på samma sätt och utan avbrott sedan världspremiären i Helsingborg 1883. Varje kväll upprepas replikerna om och om igen, varje gest är densamma. Så kommer det att vara tills jorden går under, om inte…

Nu har du chansen att se en helt ny version av pjäsen som blev en skandal när det begav sig. För Henrik Ibsen bröt helt ny mark med sin ”Gengångare” och Helsingborgs teater var den enda teater som vågade sätta upp den. Efter premiären vallfärdade folk hit för att uppleva det skandalösa skådespelet som chockade publiken med sina tabubelagda teman.

Vintern 2022 låter vi den respektabla familjen Alving göra upp med minnena som hemsöker dem efter faderns död. ”Gengångare” är en berättelse om det förflutna som förföljer oss. Om könssjukdomar, incest och kvinnors frigörelse i ett samhälle som styrs av manliga normer. Och om hur historien upprepar vare sig vi vill det eller inte.

Men frågan är vad som gör en klassiker aktuell så här lång tid efteråt. Vad rör upp våra känslor idag när inte ens nyheter om jordens undergång ger oss mer än lite klimatångest?

”Gengångare” regisseras av Helle Rossing som stod bakom splattersuccén ”Macbeth – making a murderer” på Lillan 2019. Verket är skapat i ett samarbete mellan regissör Helle Rossing, dramatiker Hanna Nygren, scenograf och kostymdesigner Siri Areyuna Wilhelmsson och Toni Tora Botwid, ljusdesigner Sofie Gynning, kompositör Jonatan Eklund, maskdesigner Julia Westerlund.

Observera: I föreställningen förekommer obehagliga scener, plötsliga ljud- och ljuseffekter och ofarlig rök.

Fattigfällan.

Beata är en lagom framgångsrik egenföretagare i sina bästa år. Hon arbetar hårt, klapprar effektivt fram på sina businessklackar och lyfter en schysst lön varje månad. Hon har aldrig upplevt ekonomiska bekymmer. Aldrig varit i kontakt med socialen. Aldrig missbrukat. Aldrig haft några psykiska problem eller levt över sina tillgångar. Hon är som vem som helst.

Men när Beata blir sjuk kastas den trygga vardagen snabbt omkull. Hon hamnar i en mardrömslik utförsåkning nerför samhällets förrädiskt branta stup, jagad av ett växande skuldberg, oförstående läkare och villkorslösa socialsekreterare. Vad gör du när kroppen strejkar, företaget kraschat och du står ensam kvar utan mat i kylskåpet och pengar på fickan?

”Fattigfällan” är en drabbande historia och en kusligt aktuell skildring av ett land där allt kyligare politiska vindar blåser och både sjukskrivningar och arbetslöshetssiffror skjutit i höjden det senaste året.

”Fattigfällan” är baserad på den Augustnominerade romanen med samma namn, skriven av Charlotta von Zweigbergk och dramatiserad av Marie Persson Hedenius. Pjäsen regisseras av Malin Stenberg som arbetat på teatrar och operahus som Folkteatern i Göteborg, Riksteatern, Dramaten och Folkoperan. Det är första gången hon jobbar för Helsingborgs stadsteater.

Bröderna Lejonhjärta.

”Det finns saker man måste göra, även om det är farligt.
Annars är man ingen människa utan bara en liten lort.”

Astrid Lindgren ur Bröderna Lejonhjärta

Skorpan vet att han snart ska dö. För att ge sin lillebror en strimma hopp berättar storebror Jonatan om det underbara landet Nangijala där de kommer att mötas igen, den dag de båda har lämnat jordelivet. En dag bryter elden lös hemma i lägenheten. Jonatan räddar Skorpan, men faller själv offer för lågorna. Inte lång tid därefter återförenas de i Nangijala. Det blir starten på brödernas farofyllda strapatser. För det idylliska livet i Körsbärsdalen hotas av onda makter och det krävs stort mod för att rädda sina vänner från våld, förtryck och eldsprutande drakar.

Astrid Lindgrens ”Bröderna Lejonhjärta” var banbrytande på sin tid eftersom hon skrev en barnbok om ett så laddat ämne som döden. I decennier har barn och vuxna berörts av Skorpans och Jonatans rörande syskonkärlek.

Säsongens familjeföreställning är en visuellt vacker och sagolik historia färgad av både bråddjupt mörker och glimrande hopp. ”Bröderna Lejonhjärta” är en storslagen berättelse om kampen mellan det onda och det goda, ett spännande äventyr i lägereldarnas och sagornas tid.

Pjäsen regisseras av Ronny Danielsson, som är välkänd för Helsingborgs stadsteaters publik efter succéer som ”Blodsbröder”, ”Spindelkvinnans kyss” och ”Alice i Underlandet”. Han regisserade även kritikerrosade ”Billy Elliot” på Malmö opera (2016). 

Rekommenderad ålder: Från 7 år

I uppsättningen medverkar elever från Lunds Dans- och Musikalgymnasium.

Astrid Lindgren aktiebolag logotyp

Antigone.

Bittra strider, etiska dilemman, kärlek – och lite humor. Allt ryms i de 2 500 år gamla, men ständigt aktuella, grekiska dramerna. I ett av de mest kända ställs Oidipus dotter Antigone inför ett svårt beslut efter att hennes bröder Eteokles och Polyneikes dödat varandra i en tvekamp. Eftersom Polyneikes tidigare har flytt landet och stridit på fiendesidan tillåter kung Kreon inte att han begravs. För att ge sin bror ett värdigt slut måste Antigone trotsa överheten. Det får konsekvenser ingen kunnat räkna med. Allra minst kung Kreon själv.

Antigone är en berättelse om vad som kan hända när rätt ställs mot fel och rätt mot rätt. Kan man bryta mot samhällets lagar för att följa sin egen moral? Vad vi lär oss? Att ingen kan undkomma sitt öde.

Regissören Örjan Andersson är även en av Sveriges mest uppmärksammade koreografer och efter succén med Drottningens juvelsmycke (2019) återvänder han nu till Helsingborg. Tillsammans med en stor ensemble, bestående av både skådespelare och dansare, gör han den klassiska tragedin Antigone till en lekfull och skruvad teaterfest som flirtar med den tid vi lever i idag.

Se Ida Östenberg, professor i Antikens kultur och samhällsliv, berätta om Antigone.

Maria Kulle – Varför är jag skådespelare?

I ett samtal med teaterchefen och regissören Kajsa Giertz, berättar skådespelaren Maria Kulle om varför hon valt att stå på scenen och framför kameran och vilka drivkrafter som krävs för att klara av det.


Detta samtal är en del årets KulturWKND. Ett arrangemang som ska lysa upp vintermörkret med digitala kulturupplevelser som du kan njuta av hemifrån. Årets program bjuder på teaterföreställningar, författarsamtal, musikaliska inslag och mycket mer. Dessutom är allt kostnadsfritt.

Ta del av hela utbudet på KulturWKND play här

The View From Here

Världspremiär på Helsingborgs stadsteater


Om föreställningen

[scroll for English]

Skånes Dansteaters senaste dansföreställning The View From Here får digital världspremiär på Helsingborgs stadsteater. Det blir också startpunkten för ett flerårigt samarbete med den skånska dansinstitutionen.

Föreställningen livesänds från Storans scen.

The View From Here är en meditation över entréer och sortier och de ljud dansande kroppar gör då.

I föreställningen möter du en grupp dansare intrasslade i en oavbruten förvandling. Fångade i ett utforskande av kroppslig, rumslig och tidsmässig förändring. Med sig har de ett antal repetitionskulisser, den enklaste av teaterteknik, för att kunna gömma och avslöja, bryta upp och dröja kvar. I ett flöde av riktningar och omriktningar får vi uppleva och återuppleva var vi befinner oss i förhållande till det vi anser vara händelsernas centrum.

Verket tar avstamp i antagandet att det som mest exakt definierar oss som mänskliga subjekt är trösklarna och övergångarna i våra liv, snarare än någon specifik händelse eller fast övertygelse om jaget och andra. När föreställningen drar in det som brukar ske i periferin till mitten av scenen, framträder en tydlig musikalitet och timing, fångad av mikrofoner och mixad i realtid till rytm och melodi.

Genom att spela upp skuggornas och marginalernas ljud och rytmer skapar The View From Here en uppbruten dialog mellan vad vi hör, hur vi ser och var vi befinner oss i den ständiga rörelsen in, ut och mellan de trösklar som avgränsar våra liv.

About the performance

The View From Here is a meditation on entrances and exits and the sound dancing bodies make in so doing.

The piece presents us with a community of dancers entangled with and defining procedures of change – corporeal, spatial, and temporal. Moving with and between a utilitarian rehearsal wing (the simplest of theater technologies) they cover and reveal, defract and defer. In a series of fluid orientations and reorganizations, we are asked to see and see again where we are located in relation to what we conceive of as the center of action.

The work departs from the supposition that what defines us as human subjects most accurately are the thresholds and transitions of our lives, rather than any fixed event or stable notion of self and other. In tugging the periphery to center stage, a distinct musicality and timing come to the fore, captured by microphone and mixed into rhythm and melody in real time.

In playing the spatial and sonic rhythms of the shadow and the margins, The View From Here creates a fractal dialogue between what we hear, how we see, and where we locate ourselves in the continual movement in, out, and between the thresholds that demarcate our lives.

Om det konstnärliga teamet:

Koreografen och dansaren Tilman O’Donnell har skapat verk för bland annat GöteborgsOperans Danskompani, Kungliga baletten i Köpenhamn och Bora Bora i danska Århus. I flera av sina verk har han samarbetat nära andra koreografer och musiker.
Hendrik Willekens är en konstnärlig mångsysslare, intresserad av musikens roll i den performativa konsten. Hans verk och musikaliska samarbeten har visats runtom i Europa.
Thomas Zamolo är också en mångsidig konstnär och arbetar i gränslandet mellan fotografi, dans och ljusdesign.

Koreografi / Choreography Tilman O’Donnell
Ljuddesign / Sound design Dehendrik Lechat Willekens
Ljusdesign /Lighting design Thomas Zamolo

Dansare / Dancers
Maria Pilar Abaurrea Zardoya, Matthew Branham, Kit Brown, Samuel Denton, Laura Lohi, Yiorgos Pelagias, Marion Rastouil, Kristian Refslund

BOBHUND­MUSIKAL.

Vi ger inte folk det de vill ha. Vi inbillar oss att vi ger folk det de behöver.
Thomas Öberg, bob hund

BOBHUNDMUSIKAL – för folk med tinnitus i hjärtat

Popgruppen bob katt består av fem unga kvinnor. I bagaget bär de inte bara sina instrument och sin talang utan även livets med- och motgångar. Tillsammans försöker bandmedlemmarna runda krisande föräldrar, pengabekymmer och längtan efter barn samtidigt som de slåss för nå sina drömmars mål om skivkontrakt, turnéer och berömmelse.  Men när ett förödande gräl splittrar bob katt vaknar några spöklika figurer till liv. Det är de garvade musikerna i det gamla Helsingborgsbandet bob hund som går igen. Med musikens hjälp tar sig bob hund-spökena tillbaka i tiden för att försöka förhindra katastrofen som hotar att skilja vännerna åt.

BOBHUNDMUSIKAL – för folk med tinnitus i hjärtat handlar om hur det är att inte passa in men att desperat försöka passa ihop. När man måste rea ut sin själ för att lyckas, och hur man gör det utan att trampa på varandra. Eller sig själv. Det här är också en hyllning till misslyckandet, en tidsresa där inget egentligen förändras.

Tillsammans med fem skådespelare fyller bob hund Storans scen i en berättelse om vänskap och framgång, om en önskan att kontrollera det okontrollerbara. De spelar nyskrivna melodier för ditt hjärta och gammal musik för din hjärna.

BOBHUNDMUSIKAL – för folk med tinnitus i hjärtat regisseras och koreograferas av Helsingborgs stadsteaters chef Kajsa Giertz.

STORAN: PREMIÄR 9 oktober 2021