Världspremiär på Helsingborgs stadsteater
[scroll for English]
Skånes Dansteaters senaste dansföreställning The View From Here får digital världspremiär på Helsingborgs stadsteater. Det blir också startpunkten för ett flerårigt samarbete med den skånska dansinstitutionen.
Föreställningen livesänds från Storans scen.
The View From Here är en meditation över entréer och sortier och de ljud dansande kroppar gör då.
I föreställningen möter du en grupp dansare intrasslade i en oavbruten förvandling. Fångade i ett utforskande av kroppslig, rumslig och tidsmässig förändring. Med sig har de ett antal repetitionskulisser, den enklaste av teaterteknik, för att kunna gömma och avslöja, bryta upp och dröja kvar. I ett flöde av riktningar och omriktningar får vi uppleva och återuppleva var vi befinner oss i förhållande till det vi anser vara händelsernas centrum.
Verket tar avstamp i antagandet att det som mest exakt definierar oss som mänskliga subjekt är trösklarna och övergångarna i våra liv, snarare än någon specifik händelse eller fast övertygelse om jaget och andra. När föreställningen drar in det som brukar ske i periferin till mitten av scenen, framträder en tydlig musikalitet och timing, fångad av mikrofoner och mixad i realtid till rytm och melodi.
Genom att spela upp skuggornas och marginalernas ljud och rytmer skapar The View From Here en uppbruten dialog mellan vad vi hör, hur vi ser och var vi befinner oss i den ständiga rörelsen in, ut och mellan de trösklar som avgränsar våra liv.
The View From Here is a meditation on entrances and exits and the sound dancing bodies make in so doing.
The piece presents us with a community of dancers entangled with and defining procedures of change – corporeal, spatial, and temporal. Moving with and between a utilitarian rehearsal wing (the simplest of theater technologies) they cover and reveal, defract and defer. In a series of fluid orientations and reorganizations, we are asked to see and see again where we are located in relation to what we conceive of as the center of action.
The work departs from the supposition that what defines us as human subjects most accurately are the thresholds and transitions of our lives, rather than any fixed event or stable notion of self and other. In tugging the periphery to center stage, a distinct musicality and timing come to the fore, captured by microphone and mixed into rhythm and melody in real time.
In playing the spatial and sonic rhythms of the shadow and the margins, The View From Here creates a fractal dialogue between what we hear, how we see, and where we locate ourselves in the continual movement in, out, and between the thresholds that demarcate our lives.
Koreografen och dansaren Tilman O’Donnell har skapat verk för bland annat GöteborgsOperans Danskompani, Kungliga baletten i Köpenhamn och Bora Bora i danska Århus. I flera av sina verk har han samarbetat nära andra koreografer och musiker.
Hendrik Willekens är en konstnärlig mångsysslare, intresserad av musikens roll i den performativa konsten. Hans verk och musikaliska samarbeten har visats runtom i Europa.
Thomas Zamolo är också en mångsidig konstnär och arbetar i gränslandet mellan fotografi, dans och ljusdesign.
Koreografi / Choreography Tilman O’Donnell
Ljuddesign / Sound design Dehendrik Lechat Willekens
Ljusdesign /Lighting design Thomas Zamolo
Dansare / Dancers
Maria Pilar Abaurrea Zardoya, Matthew Branham, Kit Brown, Samuel Denton, Laura Lohi, Yiorgos Pelagias, Marion Rastouil, Kristian Refslund